MOME utolsó szemeszteréhez kapcsolódik a diplomamunka, és azt előkészítendő kapcsolódott egy olyan elméleti szakdolgozat, amellyel a választott tervezési témát lehet alaposabban körüljárni. Itt még nem jelenik meg a tervezés, hanem információgyűjtés, kutatás, rendszerezés, fogalmak tisztázása a lényeges.
Dolgozatomat két formában, az eredeti nyomtatott oldalak képeivel és a blogos felülettel való elhelyezéssel közlöm.
Dolgozatomat két formában, az eredeti nyomtatott oldalak képeivel és a blogos felülettel való elhelyezéssel közlöm.
RB - Köztéri, nyilvános órák története c. diploma szakdolgozat, (MOME, MMV) dokumentum PDF formátumban megtekinthető ITT:
https://drive.google.com/file/d/1P4PfisrWENk4C_y5g0cJ9lU8sACDKunh/view?usp=sharing
https://drive.google.com/file/d/1P4PfisrWENk4C_y5g0cJ9lU8sACDKunh/view?usp=sharing
-------------------------------------------------
A könnyebb olvashatóság miatt közvetlenül is ideillesztem az írásom, de ezzel az oldalképek eltűnnek, a lábjegyzetek a végére kerülnek:
Köztéri, nyilvános órák története
A köztéren megjelenő,
tömegek részére időt mutató
kerekes órák fejlődésének
története megjelenésük-
től a modern szerkezetek
által okozott eltűnésükig
Mindenki Órája
----------------------------------------------------------------------------------------------
Tartalomjegyzék:
(Az eredeti nyomtatott word-dokumentum oldalszámai)
(Az eredeti nyomtatott word-dokumentum oldalszámai)
Bevezető............................................................................................................................................ 2
A dolgozat menete............................................................................................................................. 3
A mai időfogalom kialakulása, a nap, órák felosztása,
természeti környezetünkből fakadó jellemzők 3
Óraszerkezet fejlődés......................................................................................................................... 7
Órák megjelenése köztereken........................................................................................................... 12
Nagy csillagászati óraművek.............................................................................................................. 13
Közismert nyilvános órák.................................................................................................................. 16
A kialakult toronyóra-szerkezetek..................................................................................................... 16
Emlékek Magyarországról................................................................................................................. 18
Sümeg.............................................................................................................................................. 19
Pécs................................................................................................................................................. 21
Kecskemét....................................................................................................................................... 23
Szeged............................................................................................................................................. 24
Mik is tartoznak a köztéri órák közé mai fogalmaink
szerint............................................................... 24
Toronyórák ma................................................................................................................................ 26
Zárszó.............................................................................................................................................. 27
Felhasznált irodalom:......................................................................................................................... 29
Interneten található anyag:.................................................................................................................. 29
Képek jegyzéke:................................................................................................................................ 30
----------------------------------------------------------------------------------------------
Bevezető
Diploma
szakdolgozatom témája meglehetősen szorosan kapcsolódik az általam választott
gyakorlati diplomamunkám témájához. Gyakorlati feladatomként egy köztéri óra
tervezését választottam, amelyhez nagyon fontos, s elengedhetetlen kiindulási
alapot ad majd ez a most közölt dolgozat. Mivel az órák világa rettentő sok
speciális ismeretanyaggal rendelkezik, amelyekkel eddig csak felületesen, vagy még
annál is kisebb mértékben volt módom találkozni, ezek megismerését
nélkülözhetetlennek tartottam. Nemcsak a történeti fejlődés megismerése a cél,
hanem a tervezés elő lépcsőiben felmerült kérdések megválaszolása is, amelyekre
kapott válaszok nélkül, valamint a kutatás során megismerhető, eddig még nem is
számított részek csak ösztönzőleg hathatnak egy elmélyült, lehetőség szerint
kiforrott és megalapozott gyakorlati diplomamunka elvégzésére. Nem szándékom,
hogy magamat, illetőleg az olvasót e rövid tanulmány során képzett órássá
változtassam, de egy minimális szintű áttekintés engedtessék meg számomra.
Az
alapvető, s elengedhetetlen történeti fejlődés megismerésén túl a dolgozat
célja választ kapni arra a kérdésre, hogy a mik azok a hatások, amelyek életre
hívhatták a köztéri időmutatást, mi volt ezek formája, s mikortól jelent meg. A
kutatás során megismert, ez idő szerint már csaknem teljesen üzemből
kiszorított óraszerkezetek alkalmazhatók e jelenlegi korunkban, vagy csak
múzeumok anyagát képezhetik? Ha használhatók, akkor milyen kompromisszumokkal,
az időmutatás szempontjából mennyire lényeges és fontos a pontos idő
másodpercre, sőt századmásodpercre történő ismerete, vagy elég egy kicsit akár
pontatlanabb, talán így emberibb idő tudata is? Esetleg kiállítási tárgyként is
használt, de üzembe helyezett szerkezet látványa feledtetheti e bizonyos
hiányosságokat? Nos remélem a dolgozat
végére ezekre a felvetett kérdésekre megnyugtató válaszokat tudok adni, s ezzel
majdani gyakorlati munkámat is nagymértékben tudom segíteni.
Munkám során természetesen igénybe
vettem írott forrásokat, kiállításokat tekintettem meg, kiállítások anyagát
tartalmazó katalógusokat kerestem, valamint órás, toronyórás szakemberekkel vettem fel a
kapcsolatot, hogy az elméletben, könyvekből megismert szerkezeteket
személyesen, mozgás közben látva, jobban megérthessem s értelmezhessem a
történetet. Ezúton is szeretném köszönetem kifejezni Vályi Huba órás tanár
úrnak, aki volt szíves, s tanítása közben is szánt rám egy kis időt; Csúry Laci
bácsinak, aki otthonában fogadva, hihetetlen sok hasznos anyaggal segítette
munkámat; valamint Hanga István úrnak, a kecskeméti óra gyűjtemény
létrehozójának, aki önzetlenül megmutatta számomra személyesen gyűjteményét, a
Ráday Múzeumban bemutatott, s otthonában összegyűjtött anyagot. A velük történt
találkozásokat naplószerűen leírtam, és igyekeztem felhasználni a bennük
megismert tapasztalatokat. Megemlítendő, hogy a dolgozat írása közben
felkerestem a lakóhelyemen található, s egy közeli kis falu templomtornyát,
hogy tájékozódhassak a jelenlegi helyzetről, képről, hogy mik maradtak, mik
maradhattak meg az általam vizsgált kor emlékeiből s többek között abban is
segített, hogy azóta másképp hallgatom a harangok szavát. Volt lehetőségem
megtekinteni személyesen ezt a hétköznapi szemek elől elzárt területet, ezért
külön köszönettel tartozom a sümegi és a csabrendeki plébániák papjainak.
A dolgozat menete
A dolgozat során kezdetben a ma
általánosan elfogadott időfogalom kialakulásának történetét, az órák, napi
óraelosztás kialakulását bemutató rész után térek rá egy lehetőleg gyors
óraszerkezet fejlődés bemutatására, majd szorosabban a köztéri órákkal
foglalkozva bemutatom kialakulásukat, a főbb járatrendszereket. Egy bekezdést
szánok a mai felfogás szerinti nyilvános órákra s szeretnék bemutatni pár
fontos emléket, adatszerűen felsorolva. A toronyóra szerkezet fejlődése,
valamint az XIX. század második felének és a XX. század első felének e témájú
magyar helyzetét szeretném megmutatni a ma is megtalálható szerkezetek
felsorolásával, valamint a mai helyzet rövid ecsetelésével.
A mai időfogalom kialakulása, a nap, órák felosztása, természeti környezetünkből fakadó jellemzők
Kezdetben a maitól gyökeresen eltérő
időszemlélet és időszükséglet volt az elfogadott. Korai megfigyelések alapján
az egységnyi időtartamokat a környezeti megfigyelések által alakították ki. Az
éjszaka és a nappal együttesen alkotják a napot, a hold mozgásai, és
alakváltozásainak ciklusossága a hónapok kialakulásához vezetett. Az évszakok
változásai és örök ismétlődése pedig az évek fogalmának létrejöttében játszott
szerepet. A megfigyelő ember számára hamar kiderült, hogy más a nappali órák
száma nyári időszakban, s más a téli hónapokban. A nappalok hosszabbodnak
tavasszal egy bizonyos ponttól (a tavaszi nap-éj egyenlőségtől, március
21.-étől). Az év során, amikor már nem
hosszabbodik tovább a napkelte és a napnyugta közötti időszak, hanem
átfordulva, újból csökken időtartalma (ez a nyári napforduló), hogy egy újabb
napéjegyenlőség (szeptember 21.) után a téli napfordulóval újból a nappal
percei nőjenek, s ezzel leírva szóban is, és térben is egy kört, újból
indulhasson elölről a folyamat. Ezeket még komolyabb időt mérő műszerek nélkül
is meg tudták figyelni az emberi kor hajnalán élők, nem kellett részükre
időmérő műszer, csak a belső időérzékük. Bizonyos embereknek meglepően pontos e
képessége.
Meglepő, de többféle órát számolhatunk, annak függvényében, hogy a nap,
vagy a csillagok által mutatott két delelési idő közötti szakaszt vesszük
figyelembe. Mindkettő eltér a mai értelemben használt 24 órától. A kiválasztott
csillag által mutatott két, a delelési körön, a meridiánon megfigyelt
áthaladási idő mértéke, a sziderikus nap hossza mai időegységeinket figyelembe
véve 23 óra 56 perc 4,091 másodperc. Ez az eltérés a Föld Nap körüli
keringéséből fakad, hogy látszólag napról napra minden csillag ezzel a kb. 3,5
perccel előbb delel a meridián vonalon. Ilyenkor egy nap alatt a Föld megteszi
éves útjának megközelítőleg 1/365 részét. Csillagidőben kifejezve a Föld Nap
körüli keringésének mértéke egy csillagnappal, tehát egy forgással hosszabb
időszak. Nem is beszélve arról a tényről, hogy Földünk nem egész számú nap
alatt kerüli meg a Földet, hanem 365 és egynegyed nap alatt, amely eredményezi
a szökőévek kialakulását. A Földmozgásból adódó pontatlanságok az időmérés
terén ott is tetten érhetők, hogy a Föld pályáján nem egyforma sebességgel
halad. Így teljesen érhető, hogy ennek felfedezésekor, a XIV. Lajos korabeli
híres, francia órások miért írták a címerükben szereplő ingaóra alá következő
sort: „Solis mendaces arguit horas.”
(Bebizonyítja, hogy a nap órái hazugok)[1]
A nap két delelés pontja közötti időtartam a szoláris nap. Mivel ennek
tartama az év során változó, és csak négy alkalommal egyezik meg, úgymint
április 15., június 15., szeptember 1. és december 25. Ekkor a valódi és
képzelt nap ténylegesen egybeesnek, és így a fiktív és a valódi Nap egyazon
időpontban érkeznek a meridiánra. Ezt nevezhetjük közép napnak, vagy szoláris
napnak. Ennek az oka, hogy a Föld nem teljesen kör alakú pályán kering a Nap
körül, és ez az ekliptika 4 ponton egyezik a középnap idejével.[2] Két
maximuma van ennek az egyenletnek, amikor Február 14.-én óráink által mutatott
idő 14 perc 8 másodperccel jár a valódi nap delelése előtt, május közepén
viszont 3 perc 53 másodperccel mögötte. Július 27.-e körül 6 perc 14 másodperc
időt kell a valódi időhöz hozzáadni, míg november l.-én 16 perc 18 másodpercet
kell levonni. Ez az eltérés kaotikus állapotokat mutatott abban az időben,
amikor a már kialakult mechanikus toronyóra szerkezeteket a nap járásához
állították. A kecskeméti Hanga gyűjteményben volt lehetőségem egy olyan könyv
megtekintése, amelyeket az 1830.-as években adtak ki abból a célból, hogy a
toronyórákat a középnapi időknek megfelelően állíthassák be az órák kezelői,
feltüntetve napról napra, hogy mennyi az a dátum szerinti percbeli eltérés,
amennyi beállításával a pontos idő elérhető.[3]
Földünk
tengelye körül forogva kering a nap körül. A tengelyforgás okozza a nappalok és
az éjszakák váltakozását. A Föld ellipszis alakú pályán kering nap körül, amely
pálya síkjától 23,5 fokkal hajlik el a földtengely, ami önmagával párhuzamosan
marad keringése közben, s ez az oka a nappalok és az éjszakák év során állandóan
változó hosszúságának. A pálya középső részén van a nyári és téli napforduló,
amikor a nap a leghosszabb az év során – június 21.-én – és amikor a
legrövidebb – december 21.-én.
A nap egyes népeknél más-más időpontban kezdődött, nem volt egységes
megegyezés, de az akkori, még nem olyan nagy civilizációs helyszükséglet miatt
ezek a kultúrák nem is metszhették egymás köreit, vagy nem metszették olyan
nagy mértékben, és így teljesen független elképzelések alakulhattak ki az
időérzékeléssel kapcsolatosan. Bizonyos helyeken napkeltétől, déltől,
alkonyattól, vagy éjféltől számították az új napnak idejét. Julius Cesar idejében az ősgermánok, gallusok
és a numidiaiak a napnyugtától kezdték a napot. A rómaiak idejében még nem
beszéltek órákról, hanem különféle jelzőkel illették a napnál már kisebb
időszakokra felosztott időtartamokat. Így használták a „derengés előtt”, a „nap
közeledtekor”, a „hajnal hasadásakor”, a „nappal együtt”, a „napkezdetkor” és
az „amikor még javában sütött a nap” megjelöléseket, de a magyar nyelvben is
megmaradt valamilyen szinten ennek a nyoma, amikor a „szürkületkor”, vagy az
„alkonyatkor” megnevezéseket használjuk.[4] A
nappal megjelölés is ennek a szemléletmódnak a gyökereit őrzi.
A napszakokat, a nappalt és az éjszakát órákra felosztani csak akkor
tudták, amikor már megjelentek a kezdetleges időmérő szerkezetek. Ilyenek
voltak a különböző napórák, tűzórák, gyertyaórák, illatórák, különfajta
vízórák. Már nagyon régóta 24 órára osztják be a napot, azon belül, az
éjszakát, és nappalt egyenlőrészre, 12-12 órára, ami az évszakok változásával
különböző hosszúságú nappalok különböző nappali és éjszakai órákat
eredményeztek. Ennek a függvényében Egyiptomban a nyári nappali órák 70
percesek voltak, míg télen csak 50 percesek. Oroszországban a téli 40 perces
nappali órák álltak szemben a 80 perces éjszakai órákkal szemben. Az első
mechanikai órák megszerkesztésekor nagy problémát jelentett az állandóan
változó hosszúságú órák mutatása.
A kereszténység elterjedésekor, az egyház a rómaiak által használt
napbeosztást vette át. A szerzetesi élethez hozzátartozott a nappali rendszeres
ima és a kolostorokban és káptalanokban a mindennapi liturgia szabályos
végzéséhez szükséges volt az idő mérése,[5] hogy
megállapíthassák az imaórákat (horae canonicae). A nappalt hat részre osztották
annak megfelelően, hogy napkeltekor, délelőtt közepén, délben, délután közepén,
késő délután, és alkonyatkor imádkozni kellett, s ez a menetrend a XVI.
századig fent is maradt. Éjszaka is kellett imádkozni, amikor a csillagok változásaiból
lehetett következtetni a virrasztónak az idő múlására, de tapasztalati úton,
vagy „körmére égett a dolog” mondás kialakította gyertya használatával
lehetett szabályozni, hozzávetőleges pontossággal a szerzetesek éjszakai életét
is. Nem csoda hát, hogy a korai óraszerkezetek feltalálói között sok egyházi
személyt találhatunk.
Az első használatos órák a napórák
voltak, ahonnan a ma használatos óra elnevezés is ered. Az egyiptomiak nevezték
a Napot Horusnak, és ebből származtatható a latin hora, valamint a magyar óra
megnevezés is. A napóra mutatóját, a gnommon árnyékát a rómaiak horologiumnak
hívták, így lett később minden óraszerkezet összefoglaló, latin neve
horologium.[6]
A 60-as felosztás kialakulása is
ókori kultúrák emlékét idézi. A mai óra-perc- másodperc összefüggések a
babilóniai 60-as számrendszerből fakadnak. Ők a napóra segítségével úgy
értelmezték, hogy egy év tartama 360 nap, és a Nap kerüli meg a Földet. A
360-at hattal osztva megkapjuk a 60-as számot. Ezt a szögfelfogást megtalálható
még a mai műszereken, sőt a hosszúsági körökön is, bár történtek arra
kísérletek, hogy pl. a katonai műszerek esetén egy kört 400 egyforma részre
osztják, mert így könnyebb megadni a törteket. Bár a babiloniak áttértek a
nappal és az éjszaka 12-12 részre való felosztásával, végeredményben ebben is
a 60-as számrendszerük csökevényét lehet felfedezni, a napot órákra, az órákat
percekre és másodpercekre felosztó rendszerben.[7]
Érdekes, hogy az órák pontosodásával később megállapítható, mérhető törtrészek
már a tízes számrendszernek megfelelően kerültek felosztásra (tized, század,
ezred másodperc).
A sok különfajta szerkezetű,
nemegyszer teljesen különböző időbeosztással kialakított időszámolás rengeteg
kísérlete után jutottunk el a kerekes órák szükségszerű megjelenéséig. Nagy
igény volt annak a problémának a megoldására, hogy hogyan lehet nagy
biztonsággal hosszabb ideig egyforma egységeken keresztül mutatni az idő
múlását. Sok víz folyt le a Dunán, sok homokszem pergett le az Idő homokóráján,
míg megtalálták a megoldást, amely majd korunk óraszerkezeteinek kialakulásához
is vezetett. Vizsgálták a természetet olyan egyenletes mozgást, változást
keresve, amelyet felhasználhattak az idő mérésére, s az addig ismerteknél
pontosabb, illetve állandóbb időmérést tett lehetővé. A Nap, a Hold és a
csillagok mozgásain alapuló rendszerek után, a lefolyó víz vagy higany, a
lepergő homok, az elégő kanóc, vagy az égés közben rövidülő gyertya után
elérkeztek a mechanikus órák világához.
A mechanikus
óra története egészen az ókorig nyúlik vissza, már ekkor készültek olyan
vízórák, amelyek komoly mechanikus szerkezeteket is tartalmaztak, voltak
zenélő, táncoló szobrocskákat mozgató stb. órák (Athén, Szelek tornya). De
magára az idő mérésére még nem alakultak ki az óraszerkezet egyenletes
lefutását lehetővé tevő gátszerkezetek. Vannak bizonyos jelek, emlékek arra,
hogy a kora középkori Kínában jóval Európát megelőzően megjelent valamiféle
mechanikus óra, de az első ezredforduló utáni fokozatos konfuciánus befelé
fordulással Kína lassan elfelejtette a már elért technikai vívmányait is. Ezért
az óra kifejlődését nyomon követni az európai kultúrkörben lehet.
Óraszerkezet fejlődés
Innentől, XIII. századtól már a
kerekes órák időszakáról beszélünk. Természetesen korábban is használtak
kerekeket, fogaskerék kapcsolatokat pl. vízórákban, de közmegegyezés szerint
azokat az óraszerkezeteket nevezzük kerekes óráknak, amelyeknek erőtároló
rendszere van, s amelyben a hajtóerő forgást létesít, és ez a forgást egy külön
szerkezet szabályozza, gátolja, fékezi.[8] Ezt
nevezzük gátlóműnek, vagy gátszerkezetnek, órás szaknyelven „járat”-nak,
amelynek folyamatos, fokozatos fejlődése eredményezte a mind jobb, pontosabb,
megbízhatóbb időmutatást. Maguk a kerékáttételek nem voltak ismeretlenek már az
ókorban sem, a görögök készítettek műszereket összetett fogaskerék áttételekkel
is, majd a rómaiak továbbfejlesztették pl. a vízimalmok szerkezeteiben. Már
említett mechanikus kiegészítésekkel bíró víziórák is meglepően összetett
mechanizmusokat tartalmaztak. De az igazi mechanikus óra megjelenésével
létrejött egy olyan szerkezet, amely az óramű lefutását egyenletessé, így az
idő mutatását is egyenletessé, hosszú idejűvé tette.
Az európai hagyomány a későbbi Szilveszter pápának (930–1003)
tulajdonítja a gépóra feltalálását, bár konkrét adat nem maradt fent, csak azt
lehet tudni, hogy az 1300-as évek végére már Európa több nagyvárosában orsós
gátszerkezettel rendelkező toronyórákat említhetünk.[9] Az
írásos források szerint az első gépórát (toronyórát) 1288-ban, Londonban
állították fel. A legkorábbi, de még ma is megtalálható toronyóra helyszíne az
angliai Salisbury-ben található, készülésének az 1386-os évszámot említhetjük.
A szerkezet jelenleg a templom egyik oldalhajójában van felállítva, ahol
megtekinthető ez a sokáig üzemelt ipartörténeti emlék.[10]
Pontosan idézve „Kerékgátlású (gép-) órának azt a szerkezetet nevezték,
amelynél a szabályozó (lengő rendszer) mozgása során energiát veszít; s ezt
folyamatosan pótolni kell. Az óraszerkezet energiatárolója (súlya, vagy a
tekercsrugó) annyi energiát tárol, amennyi az óra egy bizonyos ideig történő
működtetéséhez kell. Az energiatároló forgó mozgását szakaszos mozgássá
átalakító szerkezeti elemet gátszerkezetnek nevezzük, mely gátolja
kerékrendszer gyors lefutását, és a forgó mozgást szakaszossá teszi a
szabályozó saját lengési ideje által meghatározott ütemben.” Idézet az Időmérés
története c. könyvből.
Az első használt
járattípus az orsós gátszerkezet volt, amelyet a leggyakrabban alkalmaztak a
gépóra megjelenésétől, a XIII. századtól a XIX. század közepéig. Ezeknél a
szerkezeteknél elérhető pontosság a szabályozótól függően napi 5–15 perc.
Pontosan e miatt az elmúlt hét évszázad alatt több mint 400 féle gátszerkezetet
konstruáltak, s ezekből 15 féle állta ki az idők próbáját.[11]
A gátszerkezetek nagyon fontos elemei az óráknak, kiállításokon, órás
szaklapokban a készítő, a gyártási év, felhasznált anyagok mellett az egyik
legfontosabb, feltüntetendő adat, hogy milyen gátszerkezete, milyen „járata”
van az órának. Német neve Hemmung vagy Gang, franciául échappement, angolul
ecapement. Rendszerint a megnevezés összetett szóban jelenik meg, ezzel is
jelezve az órában alkalmazott gátszerkezetet (e szerint megkülönböztetünk
horgonyjáratot, hengerjáratot, Graham- járat, Clement- járat elnevezést, stb.).
A futószerkezet forgó mozgását
gátszerkezet alakítja alternáló mozgássá és továbbítja azt a
szabályozóhoz. Míg a szabályozó, (az inga, vagy a foliot) mozgását végzi, a
futószerkezet áll, mert a gátszerkezet megakasztja. Az energiaátadást a
szabályozó határozza meg, hogy a gátszerkezet mikor adhassa a következő
energiaadagot, amelyet a súlyok, vagy a tekercsrugó biztosít. A gátszerkezet
két lényeges eleme a gátkerék és a gátló. A gátkerék a kerékrendszer utolsó
eleme, általában különleges, arra a fajta járatra jellemző fogazással
rendelkezik. Ebbe a fogazatba tud bekapcsolódni a gátló, amely a szabályozóval
van kapcsolatban. A szerkezet felépítését figyelve a pontosság szempontjából
döntő, hogy a szabályozó mozgását a szabad lengés közben mennyire akadályozza a
gátszerkezet súrlódással. Az ideális eset az, amikor a gátszerkezet csak az
energia továbbadás pillanatában érintkezik a szabályozóval. Ez alapján
beszélhetünk szabad és súrlódó gátszerkezetekről.[12]
A gátszerkezetek
a történeti fejlődés során egymásból alakultak ki, kicsit mindig arra
törekedve, hogy javítsák az előző problémáit, hibáit tökéletesítsék. Persze
történtek a fejlődési sorból jobban kiálló esetek, amelyek nagy órás újítók
fejlesztései nyomán jöttek létre, s vagy új fejlődési láncot elindítva, vagy
további folytatás nélkül maradtak. Szabályos családfaszerű fejlődési vonal
megfigyelhető, pl. a mai is használatos svájci horgony-gátszerkezet esetében,
ahol egyenes vonalban visszavezethető a XVII. században feltalált, de még ma is
alkalmazott Clement- gátszerkezetig. Az időmérés története nagymértékben
függött e gátszerkezetek fejlődésétől.

Az első valódi
gátszerkezetnek nevezhető mechanikus gátlómű az ún.: foliot volt (1. ábra),
amely az ún. orsó-gátszerkezettel és súlyhajtással kombinálva az első valódi
mechanikus óra megjelenését lehetővé tette. A foliot egy ide-oda lengő
vízszintes rúd volt, amelyet tehetetlenségi nyomatékának változtatásával
lehetett „finom hangolni”. Ezt a nyomatékváltoztatást a rúdon levő súlyok
mozgatásával, kijjebb-beljebb helyezésével oldották meg. A foliot
alapkonstrukciója helyhez kötött órához volt alkalmas. Ezen korai órák
hajtásáról súly gondoskodott. Ez természetesen szintén nem volt hordozható
órához alkalmazható, de a dolgozat szempontjából ez talán nem is lényeges.
Később a szerkezet hordozható órákba való használatához a foliot karjaira
csavarmenetet vágtak, és ezen elcsavarva a két súlyt lehetett az órát
behangolni. Részben az óra méreteinek elfogadhatóbbá tételére, másrészt a
foliot lengésének gyorsítására (jobban szabályozható és a külső erőhatásokra is
kevésbé érzékeny a kisebb lengésidejű gátlómű) folyamatosan csökkentették a
méreteket, majd a foliot karjaira elhelyezett súlyok helyett egyszerűen egy
kerékké alakították át az egészet, ahol a foliot karjai voltak a kerék küllői.
A hajszálrugót kutatásai "melléktermékeként" 1675-ben Huygens fedezte
fel, és ezzel a hordozható órák ma is ismert szabályozó eleme jött létre. Ezen
a ponton már élesen szétválik a stabil állóórák és a hordozható órák fejlődése.
Az állóórákat forradalmasította a Galileo Galilei által 1583 körül felfedezett
inga. Ennek felhasználásával az első valóban használható ingaórát szintén
Huygens készítette el 1657-ben. Az inga használata egészen a XX. század
közepéig, sőt még egyes villamos óráknál egészen a 60as évekig jelen volt. Az
inga szárának hőmérsékletváltozásra bekövetkező hosszváltozása (hőtágulása)
okozta lengésidő változás okozta járáseltérést számos különböző műszaki, és
anyagtechnológiai megoldással lejjebb szorították, majd megjelentek az
orsójáratnál jobb járatok, ilyen volt a Clement, majd “forradalmi” változást
hozott a mai napig elterjedten használt Graham féle nyugvó
horgony-gátszerkezet. Az 1800-as évek második felében elérték zárt burkolatú,
kompenzált ingájú ingaórákkal elérhető pontosság csúcsát, ez napi 0,006–0,01
másodperc, ami évi 2–3 másodperc eltérést eredményez.[13]
Az átlagosnak tekinthető
színvonalon kivitelezett órák emellett napi 5-10 percnél nagyobb pontosságot
nem tudtak nyújtani, és ezzel már akkoriban sem voltak túlságosan elégedettek.
Ezen változtatott, amikor 1720 körül Graham kidolgozta a cilinder vagy
hengerjáratot. Az órarugó feltalálásával nem csak az ingaszerkezet
felfüggesztést oldották meg, hanem lehetőség nyílt egy addig még nem használt
erőtárolási rendszer, a tekercsrugóval való óraműködtetés kialakítására.

Ezután rá
kellett jönniük az órakészítőknek, hogy a gátszerkezet fejlesztésével csak egy
bizonyos határig tudják szavatolni a pontosságot, s figyelmet kell fordítani a
tengelyvégződéseket befoglaló furatokra, a csapágyak alkalmazására. A kopás és
a súrlódás miatt nagy tett volt csapágyként az acélnál sokkalta keményebb nemes
kő alkalmazása, amely így kiküszöbölte ezt a problémát. Kezdetben achát, majd
rubin, később a mesterséges előállítással alumínium-oxid lyukas köveket kezdtek
alkalmazni a csapágyvégződéseknél, s ez még a mai napig is fennmaradt, a még ma
is egy mechanikus óra minőségének fokmérője, hogy hány darab kő van elhelyezve
a szerkezetben, hogy „hány köves”. Igaz, nem indokolt, hogy mesterséges kövek
is vörös színűek legyenek, de a korábbi időszak igazi rubin használat
gyakorlatának emléke az, ami a mai „köveket” is vörös színűre változtatja.[14]
Ezt követően
még egyéb fejlesztések is történtek a hőtágulás, a rugórendszerek, a bimetall
alkatrészek alkalmazásával, de ezek további ismertetése és felsorolása nagy
távolságokra repítene minket az eredeti célomtól, hogy a köztéren megjelenő,
nyilvános órákat mutathassam be. Az eddigi óra-szerkezettani áttekintés már
tartalmazta azt, sőt, sokkal többet is, ami a vizsgált órákhoz,
óraszerkezetekhez szükséges. Nem említette viszont azokat a fantasztikus
méréseken, és kísérleteken alapuló szerkezeti kialakításokat, amelyek a
különböző bolygó és holdmozgásokat, asztrológiai csillagöveket, naptárakat
jelző óraműveket létrehozta. De térjünk vissza csak az elejére, sorjában
említsem a nyilvános órák történetét.
Órák megjelenése köztereken

Ezek az első egyszerű toronyóra-szerkezetek 300 év alatt alig változtak. Jellemzőjük, hogy súlymeghajtással működtek, az orsós gátszerkezet, foliot szabályzóval, valamint tárcsás vezérlésű óraütő művel rendelkeztek. Számlapjukon csak egy óramutató volt megtalálható. A toronyórák, megjelenésüktől számítva egy évszázad alatt egész Európában elterjedtek. Így Magyarországon is, amelyet mi sem bizonyít jobban, hogy a XV. századi városi számadáskönyvek bejegyzései szerint hozzávetőlegesen 10–15 városban működhetett toronyóra (1386–390 Besztercebánya, 1410–1413 Pozsony, 1419–1433 Bártfa, 1450 körül Sopron). Legkorábbi tárgyi emlékünk az 1501-ből származó, kőből kifaragott, sátoraljaújhelyi toronyóraszámlap (4. ábra).[19] Az óra természetesen nem maradt meg csak köztéri formaként, hanem bevonult a lakásokba, asztalokra helyezhető szerkezetekkel. Kezdetben a méretbeli és szerkezeti átalakulás közben mindjárt még nem alakultak ki formák, és így a korábban megszokott forma, az órának tornyon való elhelyezkedése miatt torony alakú óraszerkezetek készültek, amely már nem a köztéri órákhoz tartoznak, de egy furcsa áthallás a két világ között. (5. ábra)
Nagy csillagászati óraművek

A XV–XVI. században, az asztrológia fénykorában a toronyórák legfontosabb
kiegészítő részének a rettentően bonyolult, csillagászati adatokat is mutató
számlapot tartották. Ezek az órák a helyi időn kívül jelezték a Nap útját az
állatövben, a Hold fázisai is leolvashatóak voltak, a dátumot, esetleg névnapot
tudhatott meg a szemlélő.



Közismert nyilvános órák

Szintén közismert a moszkvai Kreml Spasszkij-tornyának órája a Vörös
téren. Súlyhuzamú, nagy szerkezeti méretekkel rendelkező óra, amely előtt már a
XVI. században volt egy óra, de az megsemmisült. A jelenlegi szerkezetet
1851-52-ben szerelték fel, 6,12 méteres átmérőjű számlapokkal, és 3,28 méter hosszú nagy,
valamint majdnem 3 méter
hosszú kismutatóval. Kilenc harangon üti el a szerkezet a negyedeket, és egy
2160kg súlyú harangon az egész órákat. Az órát naponta kétszer kell felhúzni.[27]
A kialakult toronyóra-szerkezetek
A hosszú évszázadokon keresztül változatlan formában készített toronyóra-szerkezetek a XIX. század végére az új technológiák, főleg az öntés és az elektromosság nagyüzemi használata miatt tökéletesen megváltoztak. Előtte egy óra elkészüléséhez ötvös, lakatos, természetesen órás ismeretek szükségeltettek, a készülő szerkezetek általában kovácsoltvasból, egyedileg készült, általában az összeszerelést segítő összejelölésekkel ellátott keretben voltak, a szintén kovácsolással, majd fűrészeléssel, reszeléssel kialakított szerkezetek. Az összejelölés azért is volt fontos, hisz tisztításnál, vagy javításnál, esetleg le és felszerelésnél a szerkezeteket könnyebb volt szétszedni, majd újból összerakni. Minden egyedi készítésű volt, nem volt csereszabatos, nagy méretű szerkezetek jellemezték ezt a kort, ahol a súlyhatással működő szerkezetek először hatalmas kősúlyokkal működtek. Később ez mind megváltozott, toronyóra készítő mesterek helyett toronyóra üzemek, és gyárak jöttek létre, ahol előzőleg elkészített modellek katalógusszerű készítésével foglalkoztak, a kézi megmunkálás helyett megjelentek a komolyabb, gépi marású, így szabályosabb, következésképp pontosabb időt mutatni tudó szerkezetek. A csak egy furatban elhelyezkedő, kézzel reszelt tengelyvégződések esztergált kikészítésben, fúrt bronzcsapágyakban kaptak helyet. Mívesebb lett a kialakítás is, ami a kezdeti őszinte, csak a szerkezetre koncentráló, teljesen csak a működőképességet szolgáló keretek helyett megjelentek a mívesen öntött, eladási, korai marketing szempontokat figyelembe vevő kialakítások. Így lehetett az, hogy a korábban láb nélküli, majd utólag fakeretre, és azt fagerendázatból ácsolt lábazatra emelt óraszerkezetek helyett mívesen, karcsú lábakkal rendelkező, vasból mintásan öntött, kidomborodó mintájú, utólag aranyozott csapágylemezekkel ellátott szerkezetek készültek. Nem is érthető számomra, hogy az a rövid időszak, amíg a gyártótól elkerült rendeltetési helyére a szerkezet, amely egy poros templomtorony aljában, a szennyeződésektől, madaraktól védő, különösebben nem szépen kialakított faszekrényben foglalt helyet, ahol napjában egyszer csak az órát kezelő, azt felhúzó ember láthatta akkor miért az ilyen míves kialakítás. Mai múzeumi helyükön, szinte úgy érezhető jobb helyen vannak, mint a harangok alatt, a torony sötét félhomályában egy fából összeácsolt óraházban, ahol a galambok és a denevérek voltak lakótársai. Ami nem változott még ebben a korban, az a toronyóra elemeinek elhelyezkedése[28]. A torony alsó részében, (olyan magasan, hogy a leereszkedő súlyok elférjenek, de ne kellejen az óra kezelés miatt túlzott magasságokba menni) található az óraszerkezet. Ebből indul ki a transzmisszió, ami egy rúd és az óra által „előállított” mozgást továbbítja a számlapok felé. A transzmisszióba hőtágulási villák és kardánkeresztek vannak beépítve a torzulások elkerülése végett. A transzmisszió végződése a korona, ahol a rúd végén lévő kúpfogaskerékhez annyi másik kúpfogaskerék kapcsolódik, ahány oldalon számlap található a tornyon. A számlap hátulján elhelyezkedik egy 1/12-es fog kerékáttétel, ami biztosítja azt, hogy a perc mozgások előidézik az órát mutató mutató mozgását is (11. ábra). Ilyen szerkezetek képét volt lehetőségem fényképekről megismerni Csúry Laci bácsi jóvoltából, amelyen láthatóak voltak még a XIX. század végi kialakítási formák, majd a XX. század eleji törekvések. Laci bácsi, ill. édesapja volt saját toronyóragyárának termékeivel is majd bemutatnám az e kori óraszerkezeteket. Bizonyos szerkezetek pedig a kecskeméti gyűjtemény megtekintésekor láthattam, szerencsémre működő állapotukban.

Emlékek Magyarországról
A legkorábbi
adat Besztercebányáról származik, bizonyos János mestert említ meg 1386 utáni
évekből. A XV. század első éveiből Pozsony, Bártfa és Sopron számadáskönyveiből
lehet az órakarbantartás, javítás, alkatrészekre történő kifizetések, elvégzett
munkákért folyósított bérek miatt lehet következtetni óraszerkezet létezésére.[30] Egy
városnak elég nagy terhet jelentett egy óra felállítása és annak működtetése.
Ahol nem szerepelnek ezek a kifizetések a feljegyzésekben, ott több, mint
valószínű, hogy nem is volt toronyóra. Lassan, azért a szokásos átfutási idő
után magyarországi városaink írott anyagában, valamint a XV. század végére egyházi központjainkban, Esztergomban,
Egerben és Váradon is feltűnnek az órával kapcsolatos feljegyzések. Valahol
viszont ennél még jóval később tűnik fel az órával kapcsolatos adat.
Sümeg
Városi
jegyzőkönyvekből találhattam információt a toronyóra történetéről, hogy milyen
igények, ill. szándékok vezettek egy óra késői felállításához, hogy ezentúl már
ne csak a harang szava jelezze az idő múlását. Részlet Sümeg város 1834-es
jegyzőkönyvéből:
„1834. március 22.
1-ször. Eitner József város bírájának azon
előadásában, hogy a város temploma tornyába csak ugyan illő – díszes és igen
szükséges volna órának csináltatása, s kéri az iránt a Magistratusnak ez iránt
teendő végzését – melyre egyes akarattal, de fejenként is kikérdeztetvén,
valamennyinek helyben hagyásával rendeltetett, hogy írt város bírája Rosty
Vince becsületbeli tanácsos és Lázár György jegyző urakkal mentől előbb
Wesprémbe menjenek, s ott Farbinger órással contractust tévén Eő
Exelenciájának, megyés püspökünknek be mutassák, és a már ajánlott, de ekkoráig
el maradott segedelem adására alázatosan megkérjék.”[31]
Ez volt a szándék
felmerülésének már lejegyzett változata. A következőkben az előrelépés, és a
tulajdonképpeni megrendelés régi nyelvezetű szövegbe oltva:
„1834. április 5.
1-ször.
Eitner József város bírája múlt, mart. 22-én tartott városi végzés
következtében Weszprémben az órásnál, a torony-óra iránt tett megegyezést és Ő
Exelentiájának Megyés Püspökünknek reá írt elfogadását be mutatván, (…)
Fárbinger János veszprémi lakos és órás-mesterrel a következő egyezési szerződés
köttetett:
1-ször.
A megnevezett órás-mester egy egészen új órának, mely fertályt üssön, egészen
réz kerekekkel elkészítve – a két óra mutató jól megaranyozva, s ennek külső
táblája vas pléhből s rámákkal erősítve fehérre festve, fekete számokkal
megírva Sümegh mező városának templom tornyához és a helyhez illő nagysággal
alkalmaztatva légyen – 1200 fl., azaz egyezer kétszáz fl-ért. Legföljebb hat
hónapok lefolyása alatt, azaz 1834 esztendő Szent Mihály napjáig száz pengő
forint kötés alatt való elkészítését és feltevését oly móddal vállalja magára,
hogy ha az elkészülendő óra három esztendőnek lefolyása alatt a netalán a
készítésben történő hiba miatt jóságában és tartóságában meg-romolna, annak
helyre állítására a nevezett órásmester le légyen kötelezve.
2-szor.
A fent írt m(ező) városnak megbízottjai, az órás-mesternek a fentebb is kitett
1200 fl, azaz egy ezer két száz v fl. kétszerre való kifizetését ígérik úgy,
hogy ezen summának hat száz v. ft-ból álló felét mindjárt az egyesülés
aláírásával, a második, szinte hat száz ft állót pedig az órának elkészítése, s
felszereltékor letenni tartóznak.
3-szor. Minekutána Ő Exelentiája Nagy Mtgos Püspökünk
és kegyes földes uraságunk ezen új órának megszerzésére fele költséget két
ízben fizetendő részekben kegyesen resolváltatni méltóztatott, azért az óra
jóváhagyás végett Ő Exelenciája eleibe háládatos köszönettel, s még mélyebb
tisztelettel felterjesztetett.
Melynek
nagyobb állandóságául kiadtuk e jelenvaló m(ező) városunk pöcsétjével és saját
aláírásunk által megerősített egyezési szerződésről szóló levelet három hasonló
párban. Eitner József m. h. városbíró, Barkóczi Rosty Vince m.h. becsületbeli
tanácsos, ns. Lázár György m. h. hites jegyző, Fárbinger János m.h. kis és nagy
óta csináló.
Ezen
egyezés a hat száz v. fl ajánlása és a Sümeg Uradalmi cassából kifizetése
mellett, részemről helybe hagyatik oly feltétel alatt, hogy a most felállítandó
órának fenntartásáért a város tartozzék gondoskodni.
Kelt Weszprémben 1.
ápr. 1834. Kopátsy József m.h. veszprémi
püspök.”[32]
Későbbi
feljegyzésekben nem találtam arra utaló nyomot, hogy Fárbinger János veszprémi
lakos és órás-mester ne teljesítette volna vállalt kötelezettségét, és ne
készítette volna el időre, a megbeszélt formában az órát. Ilyen probléma nem
vetődött fel, amely újból a tekintetes bíró és testületi tagok elé került
volna, és írásos bizonyíték erről fellelhető lenne. Bár a későbbi időkben a
helyi Sümeg és Vidéke c. lap többször is beszámolt arról a problémákról, hogy
mindig baj volt a templom által mutatott idővel.[33]

Sowínski
óra található Nyíregyházán is. Mivel Csúry Laci bácsinak volt lehetősége azt az
órát javítani, kijelentette tapasztalatból, hogy a nyíregyházi órának nincs
elég súlylejárati helye, ezért nem tudja teljes egészében lejátszani a
megfelelő dallamot az ütőszerkezete.[36]
Az
idézett jegyzőkönyvekből látható, hogy micsoda problémákat, mennyi gondot
okozott Sümeg, e kis közép-dunántúli kisváros órája, ahol két templomtorony
lévén, s abból is csak az egyik rendelkezve óraszerkezettel. De az mindenesetre
megállapítható, hogy az óra léte presztízskérdést jelentett, léte a városiasság
tényének számított. Hát mi a helyzet egy város, teszem azt egy régió központ
tornyaival és óráival, ahol még olyan problémák is bejöhetnek, hogy a nagyobb
számú órák esetleg különböző időket mutatnak, pedig az 1800-as évek végén még
mindenki ezekről a nyilvános helyen látható, a mindenki órájának[37] nevezett
szerkezetekről olvashatta le az időt, esetleg ha saját időmérővel rendelkezett,
akkor ehhez állította be azt.
Pécs
Nézzük
meg Pécs, e dél-dunántúli központ óratörténetét a múlt század elején, ill.
előtte lévő időszakból. A legfontosabb torony a városban a címeren is szereplő
5 közül a székesegyház tornya, ill. az óraszerkezete.
Takács
József tanulmányában nyomon követhető, hogy hogyan cserélték le az 1880-as és
az 1912-es évek között Pécs három tornyának óráját, milyen változások,
történések mentek véghez, valamint milyen szerepet kaphatott ebben a pécsi
iparosság. Ebben az időszakban Pécsett 6 toronyóráról beszélhetünk, ami azért
nem csekély, mivel az azonos időszakban Zalaegerszegen 1, Veszprémben 3, a népes Szegeden 5
toronyóra volt megtalálható.
A pécsi
székesegyház toronyóráját az 1886 körüli Schmidt féle átépítés nyomán szerelték
le, s az új tornyokra nem került fel. Egyébként a déli tornyok közül a keletin
volt a szerkezet. Ezután a székesegyház előtti tér keleti oldalán elhelyezkedő
plébániaépület középrizalitjára szereltek fel 1891-ben egy negyedes és egész
ütésű óraszerkezetet, amely sajnos 1974. október 10.-e óta nem működik (13.
ábra). Az óraszerkezet felirata: „Emil Schauer Turmuhrenfabrik–Wien–1881”[38] A
Pécsi Katolikus Levéltárban található jegyzőkönyv szerint a leszerelt régi
toronyórát a pécsiek a magyarszéki plébánia templomnak adták.[39] Itt
azonban nem maradt fent, mivel a szerkezetet 1911-ben, a budapesti Villamosóra
és toronygyár Graham-anker szerkezetű órája váltotta fel. A pécsi
székesegyházzal kapcsolatos fizetési jegyzésekben nyomon érhető, hogy az órás
feladatokat mindenkor két ember látta el, az egyik a toronyórát kezelte, a
másik, aki csak órás lehetett, s ez egyfajta rangot is jelentett a személynek,
a regulátort gondozta, ami a sekrestyében elhelyezett 8 napos, nagy pontosságú
kronométer, amely alapján szabályozták a város többi toronyórájának járását.[40]
A
szigeti ferences külvárosi plébániatemplom eredeti órája 1828-as készítésű,
amelyből csak a súly maradt meg. Jelenleg, egy a két világháború között
készített Graham-anker járatú szerkezet található, ingalencséjén Lendvai János
készítő monogramjával.
A budai
külvárosi templom órája 1873-ra teljesen tönkrement, azt már javíthatatlannak
minősítve lecserélték azt egy Schauer & Kohler bécsi
toronyóra-szerkezettel.[41]

Takács
József tanulmányában további, apró részletekbe menő vizsgálat mutatja az
óraállítás menetét, figyelve az órások szerepére, megbízatásának tárgyalására
is.
Kecskemét
A kecskeméti
Hanga gyűjtemény megtekintésekor láthattam a főtéren álló Római Katolikus
Nagytemplomot (melyet a helyiek csak Öregtemplomként emlegetnek) (15.
ábra).

Szeged
Szegeden
az utóbbi időszak jelentősebb órásai közül a Csúry család két tagja, apja és
fia említendő. Csúry Ferenc, aki a szegedi Brauswetter János műhelyében tanult,
kezdetben saját fejlesztésű toronyóra-szerkezeteket gyártott, de még a
hagyományos, súlyhuzamú kivitelben. 1936-ban viszont egy másfajta
óraszerkezetet készített Szeged város számára. A Kémiai intézet falára készült
el egy zenélő, bábokat mozgató óra, ami azóta is egyik jelképe a városnak (16. ábra).
Kezdetben a Krisztus előtt elvonuló apostolokat akarták megmintázni, de a
tervezés időszakában az Egyetem jelképének számító óra alakjait az egyetemi
életből kölcsönözték. A főhelyen, a rektor, melynek alakját a kialakítás
előkészületeiben szerepet játszó, a közben elhalálozott Klebersberg Kunó-ról
mintázták. A dékánok, és a diákok alakjai ismerősek lehetnek a magyar
történelemből. A Csúry műhely a keszthelyi Festetics kastélyba is készített egy
zenélő szerkezetet, valamint a budapesti Rákocziánum gongrudas harangjátékát,
amelynél a magyar királyok 12 figurája vonul el a néző előtt.[44]
Csúri Ferenc fia, Csúri László a feltalálója a nagy jelentőségű motoros
alórának (1951), az ő nevéhez fűződik a stadionóra kifejlesztése is.
Mik is tartoznak a köztéri órák közé mai fogalmaink szerint
A köztéri órák megjelenésüktől XX.
század közepéig templomtornyokban, templomokban, városházák falán, vásár- és
posztó csarnokok, kastélyok homlokzatán elhelyezett órákat, általában az eddig
is tárgyalt toronyóra-szerkezetek jelentették, amelyek lényegi változás nélkül
élték meg ezt az időszakot. A kezdeti időmutatáson túl szolgáltatási körük
bővült a bábos, zenés szerkezetek bevonásával, egyfajta eseményszolgáltatóvá
változtatva az órát. A nagy váltást az elektromosság megjelenése, majd a
városok nagymértékű növekedése, új igények megjelenése jelentette, ahol már
szakítottak az eddigi bevett gyakorlattal és szerkezetekkel. Már nem csak az
egyházi és világi intézmények tornyainak a privilégiuma volt az óra elhelyezésének
helye, hanem a stadionok építésével, nagy pályaudvarok megjelenésével bővültek
az idő kijelzésének helyszínei. Stadionoknál gondolhatunk a magyar Csúry László
által kifejlesztett fénycsíkos jelzésű stadionórára.[45] Ezt
a toronyórás gyakorlati múlttal rendelkező órás találta fel, amelynél a
játékidő alatt körbefutó fénycsík jelzi a fennmaradó időt (17. ábra). Ez az
először Szegeden, majd a volt Népstadionban felszerelt óra később világszerte
más helyeken is felszerelt hasonló órákat.[46] Így
kerülhettek magyar szerkezetek Moszkvába, Berlinbe, Tuniszba, Jakartába,
Kairóba.
Pályaudvaroknál elég, ha a budapesti Keleti vagy Nyugati pályaudvarokra
gondolunk, ahol az épület központi tengelyében elhelyezve, még a mai napig is
látható az óra, de a müncheni Hauptbahnhof homlokzatán is
megtalálható egy világító mutatójú és percjelzésű óra. Természetes a fejlődés
itt azt is eredményezte, hogy a vágányok végében, a vonatok indulási jegyzékét
mutató táblán mind-mind megjelentek az időt mutató, most már mechanikus
szerkezet nélküli, elektromos órák. Már a II. világháború után időszakban
Magyarországon 1992-ig a Posta szolgáltatásai közé tartozott a pontos idő is,
amelyet a Petőfi Sándor utcai központban lévő központi óráról szálvezetékkel
vitték ki az impulzust az utcán, póznákon elhelyezett egyszerű,
elektromágneses-fogkerekes léptetős órákhoz.
Más lett az óra szerepe is,
ha a Nyugati téri, vagy Moszkva téri órákra gondolunk. Találkozási pont,
viszonyítási alap lett az óra, de ennél még tovább menve szerves alkotóeleme az
utcaképnek, ha Budapest főbb útvonalai mentén elhelyezett órák jutnak az
eszünkbe (Üllői út, Szentendrei út, stb.). A hajdani nemes szerep
elhétköznapiasodott. Itt már szinte csak egy reklámállítási helyszín szükséges
hozadéka maga az óraszerkezet, nem elsősorban az igény szülte, mindinkább az új
lehetőség reklámok elhelyezésére. A Pontos Idő Kft. forgó, vékony oszlop
tetején elhelyezkedő szerkezetei szinte ellepték Budapest útjait, forgalmasabb
tereit, amelyek rádió távszinkronizált szerkezettel vannak ellátva. Ez a
szerkezet a München mellett lévő adóról fogja azokat a jeleket, amelyek
segítségével szinkronban jön a fogadóóra az ottani idővel.
Toronyórák ma

A
lehetőség, a technikai tudás változott, már egy magasabb foka van jelen az
adott időben, de még egy ideig a régi szerkezetek kiszolgálása, azok
másodfunkcióinak működtetése a feladatuk, s ezek a még másodhegedűsi
szerepkörbe kényszerített modernizálások vagy már ezek fejlesztései idő elteltével
átveszik a régi, ez esetben mechanikus órák szerepét, s ezzel feleslegessé és
felszámolandóvá téve azokat.

Zárszó
Toronyórák jövője

Felhasznált irodalom:
-
Horváth Árpád: Az Óra regénye (Táncsics Kiadó, Budapest
1957)
-
Schalk Gyula: Idők – Korok – Naptárak (Naptártörténet
és naptárszerkesztés) Kiadja a TIT Uránia Csillagvizsgáló és a Kozmosz – Ember
– Környezet Alapítvány (Budapest, 1993)
-
Tittel Pál: Rövid tudósítás a Buda – Pesti toronyórák
regulázása végett adandó jelek idejéről és módjáról négy közhasznú tábla
toldalékkal (Buda, 1830)
-
Magyar László: Órások és óragyűjtők kis enciklopédiája
(Műszaki Könyvkiadó, Budapest, 1984)
-
Horváth Árpád: Órák (Móra Könyvkiadó, Budapest, 1988)
-
Az Időmérés története (Országos Műszaki Múzeum – Magyar
Iparművészeti Múzeum, Budapest, 1984)
-
Horváth Árpád: Órák és órások (Gondolat, Budapest,
1982)
-
Részlet a Sümeg város 1834. évi tanácsülésének
jegyzőkönyvéből. Forrás: Miklósi Sikes Csaba
-
Takács József: „Van már toronyóránk!” Gróf Thorotzkai
és a pécsi toronyórák (Tanulmányok Pécs történetéből 10-11-12; Pécs Története
Alapítvány, Pécs, 2002)
-
Vályi Huba: Órás szakmai ismeretek, Alapismeretek (Váci
Ofszet Kft, Vác, 1995)
-
Régiségek könyve (Gondolat kiadó, Budapest, 1983)
-
Csukovits Enikő: Órahasználat a középkori
Magyarországon (Történelmi szemle XXXIV, 1992)
-
Cikkek újságokból, folyóiratokból
-
Találkozás Vályi Huba, Csúry László, Hanga István
urakkal c. memoir
Interneten található
anyag:
http://www.ora.lap.hu/
http://www.
hangaora.hu/
http://www.
toronyora.hu/
http://www.uhrenhanse.de/sammlerecke/turmuhren/bad_iburg/bad_iburg1.htm
http://www.uhrenaktuell.de/stichting_torenuurwerk/Dscn7741.jpg
http://www.juwelier-oestreich.de/tuhr/index2.htm
http://home.arcor.de/a.balko/museen/turmuhren/
http://www.uhrenhanse.de/sammlerecke/turmuhren/turmuhr.htm
http://www.nawcc.org/museum/nwcm/galleries/tower/tower.htm
http://www.verdin.com/photo_gallery/street_clocks_photos.htm
http://www.electrictime.com/products.asp?cid=1&pid=3
http://www.forgotten-ny.com/STREET%20SCENES/street%20clocks/clocks.html
http://webpages.charter.net/middents/clock.htm
http://www.greatstreets.org/StreetClocks/StreetClockLinks.html
Képek jegyzéke:
-
1. Ábra: Foliot Gátszerkezet; Forrás: Internet
-
2. Ábra: Harrison Timekeper No. 1; Forrás: Horváth Árpád: Órák és órások
(Gondolat, Budapest, 1982) 81.o
-
3. Ábra: XV.századi miniatúra; Forrás: Horváth Árpád: Órák és órások
(Gondolat, Budapest, 1982) 56.o
-
4. Ábra: Kő Toronyóraszámlap, Sátoraljaújhely; Forrás: Az Időmérés története (Országos
Műszaki Múzeum – Magyar Iparművészeti Múzeum, Budapest, 1984) 19.o
-
5. Ábra: Torony alakú asztali óra; Forrás: Régiségek könyve (Gondolat kiadó,
Budapest, 1983) 246.o
-
6. Ábra: Nürnber-i csillagászati óramű; Forrás: képeslap
-
7. Ábra: Lund-i csillagászati óra; Forrás: Horváth Árpád: Órák és órások
(Gondolat, Budapest, 1982) 25.o
-
8. Ábra: Prága-i Orloj;
Forrás: Képelap, 2004.
-
9. Ábra: Apostol figurák az Orlojban; Forrás: Prazky orloj (Cseh nyelvű kiadvány,
1954.) 25.o
-
10. Ábra: Big Ben;
Forrás: Internet: www.london.lap.hu
-
11. Ábra: Toronyóra szerlési vázlat; Forrás: Csúry László
-
12. Ábra: Sowínski óra Sümegről; Forrás: saját készítésű fotó
-
13. Ábra: A Dóm téri óra Pécsről; Forrás: Internet: www.pecs.lap.hu
-
14. Ábra: Pécsi Városháza tornya; Forrás: Internet: www.pecs.lap.hu
-
15. Ábra: Kecskeméti Nagytemplom; Forrás: saját készítésű fotó
-
16. Ábra: Szegedi Órajáték; Forrás: Csúry László, korabeli fotó és
hírdetési lap
-
17. Ábra: Csúry László Stadionórája; Forrás: Csúry László, fotó
-
18. Ábra: Régi és az Új; Forrás: Csúry László, fotó
-
19. Ábra: Modern toronyóra szerelési vázlat; Forrás: Schauer osztrák óráscég hírdetési
újságja
-
20. Ábra: Jorgen Nelson utcai óra, Washington; Forrás: http://webpages.charter.net/middents/clock.htm
-
21. Ábra: Ékszerészek Órája, Birmingham; Forrás: saját fotó
-
22. Ábra: Buszpályaudvar előtti óra, Glasgow; Forrás: saját fotó
LÁBJEGYZETEK:
[1] Horváth Árpád: Az Óra
regénye (Táncsics Kiadó, Budapest 1957)
[2] Schalk Gyula: Idők – Korok
– Naptárak (Naptártörténet és naptárszerkesztés) Kiadja a TIT Uránia
Csillagvizsgáló és a Kozmosz – Ember – Környezet Alapítvány (Budapest, 1993)
[3] Tittel Pál: Rövid
tudósítás a Buda – Pesti toronyórák regulázása végett adandó jelek idejéről és
módjáról négy közhasznú tábla toldalékkal (Buda, 1830)
[4] Horváth Árpád: Az Óra regénye
(Táncsics Kiadó, Budapest 1957)
[5] Csukovits Enikő:
Órahasználat a középkori Magyarországon (Történelmi szemle XXXIV, 1992)
[6] Horváth Árpád: Az Óra
regénye (Táncsics Kiadó, Budapest 1957)
[7] Horváth Árpád: Az Óra
regénye (Táncsics Kiadó, Budapest 1957)
[8] Vályi Huba: Órás szakmai
ismeretek, Alapismeretek (Váci Ofszet Kft, Vác, 1995)
[9] Magyar László: Órások és
óragyűjtők kis enciklopédiája (Műszaki Könyvkiadó, Budapest, 1984)
[10] Horváth Árpád: Órák (Móra
Könyvkiadó, Budapest, 1988)
[11] Az Időmérés története
(Országos Műszaki Múzeum – Magyar Iparművészeti Múzeum, Budapest, 1984)
[12] Magyar László: Órások és
óragyűjtők kis enciklopédiája (Műszaki Könyvkiadó, Budapest, 1984)
[13]
http://web.axelero.hu/myl/history.htm
[14] Vályi Huba szóbeli
közlése, 2005. Február 9.
[15] Az Időmérés története
(Országos Műszaki Múzeum – Magyar Iparművészeti Múzeum, Budapest, 1984)
[16] Horváth Árpád: Az Óra
regénye (Táncsics Kiadó, Budapest 1957)
[17] Horváth Árpád: Órák és
órások (Gondolat, Budapest, 1982)
[18] Horváth Árpád: Órák és
órások (Gondolat, Budapest, 1982)
[19] Az Időmérés története
(Országos Műszaki Múzeum – Magyar Iparművészeti Múzeum, Budapest, 1984)
[20] Horváth Árpád: Órák (Móra
Könyvkiadó, Budapest, 1988) 22. oldal
[21] Horváth Árpád: Órák és
órások (Gondolat, Budapest, 1982) 34. oldal
[22] Az Időmérés története
(Országos Műszaki Múzeum – Magyar Iparművészeti Múzeum, Budapest, 1984)
[23] Horváth Árpád: Órák (Móra
Könyvkiadó, Budapest, 1988) 20. oldal
[24] Horváth Árpád: Órák és
órások (Gondolat, Budapest, 1982) 36. oldal
[25]
Csúry László szóbeli közlése (találkozás dátuma: 2005. Február 17.)
[26] Horváth Árpád: Órák (Móra
Könyvkiadó, Budapest, 1988) 26. oldal
[27] Horváth Árpád: Órák (Móra
Könyvkiadó, Budapest, 1988) 24. oldal
[28] Csúry László szóbeli
közlése (találkozás dátuma: 2005. Február 17. )
[29] Vályi Huba órás szóbeli
közlése (találkozás dátuma: 2005. Február 9. )
[30] Csukovits Enikő:
Órahasználat a középkori Magyarországon (Történelmi szemle XXXIV, 1992)
[31] Részlet a Sümeg város
1834. március 22.-ei tanácsülésének jegyzőkönyvéből. Forrás: Miklósi Sikes Csaba
[32] Részlet a Sümeg város
1834. április 5.-ei tanácsülésének jegyzőkönyvéből. Forrás: Miklósi Sikes Csaba
[33] Forrás: Miklósi Sikes
Csaba, a helyi Múzeum vezetője
[34] Személyes felkeresése a
sümegi Katolikus Plébánia templom tornyának 2005. február 12.-én, ahol végül is
az oratóriumban elraktározva megtalálhattam a régi, súlyaitól, kötélzetétől
megfosztott, de ép óraszerkezetet, amelyik Sowínski József budapesti órakészítő
műhelyében készült az 1903.-ik esztendőben, hogy azt a szerkezeten feltüntetett
írás bizonyítja. Köszönet a plébánosnak
[35] Vályi Huba órás szóbeli
közlése (találkozás dátuma: 2005. Február 9. )
[36] Csúry László szóbeli
közlése (találkozás dátuma: 2005. Február 17. )
[37] Csúry László szóbeli
közlése. Tudomása szerint Ő nevezte így először e szerkezetek írásában
(találkozás dátuma: 2005. Február 17. )
[38] Takács József: „Van már
toronyóránk!” Gróf Thorotzkai és a pécsi toronyórák (Tanulmányok Pécs
történetéből 10-11-12; Pécs Története Alapítvány, Pécs, 2002)
[39] Pécsi Katolikus Levéltár,
Káptalani jegyzőkönyv, 1893. december. 15. Nr.168.
[40] Pécsi Katolikus Levéltár,
Székesegyház iratai, Fasc. 163. Nr. 28.
[41] Takács József: „Van már
toronyóránk!” Gróf Thorotzkai és a pécsi toronyórák (Tanulmányok Pécs
történetéből 10-11-12; Pécs Története Alapítvány, Pécs, 2002)
[43] Hanga István szóbeli
közlése (találkozás dátuma: 2005. Február 18.)
[44] Cser István: Harangjáték
(Új Ember Katolikus Hetilap, 2001. március 4. 16. o.)
[45] Tóth-Szenesi Attila: Egy
órásmester karriertörténete (Kontavill Hírlevél, forrás: Délmagyarország, 2001.
március)
[46] Bátyai Jenő: Órajátékosok
c. cikke (Szeged Magazin, 22. o., 1992.)
[47] Csukovits Enikő:
Órahasználat a középkori Magyarországon (Történelmi szemle XXXIV, 1992)
[48] Csúry László szóbeli
közlése (találkozás dátuma: 2005. Február 22. )
******************************************************************
Közzétéve: 20120507
RB